
Pressens Faglige Utvalg
Pressens hus
Skippergata 24
0154 Oslo

Oslo 17. april 2023

SAKS-ID 27358 - Rune Fardal mot Verdens Gang

1.0 Innledning
Rune Fardal og VG er enige om noe: Barnevernet har utfordringer. De siste årene er flere

kritikkverdige forhold avdekket, og VG er blant mediene som har brukt ressurser på systemkritisk

journalistikk. Vi ser på det som en kjerneoppgave å undersøke hvordan offentlige myndigheter

ivaretar sårbare barn, men pressen har også et ansvar for å rette søkelys mot privatpersoner som

begår overtramp mot de samme barna, jfr. Vær Varsom-plakatens punkt 1.5.

De siste årene har det i flere land vært demonstrasjoner mot omsorgsovertakelser i Norge.

Motstandere av barnevernet har organisert seg og tatt i bruk nye virkemidler. Slike grupperinger kan

ha legitime formål, men samtidig opptre kritikkverdig. VG registrerte hvordan enkelte motstandere

brukte sosiale medier for å angripe barnevernet. Da vi begynte å kartlegge aktiviteten, ble vi gjort

oppmerksom på en gruppering som ble beskrevet som grenseløs. Disse aktivistene markerte seg ved

omfattende spredning av feilinformasjon og sensitive opplysninger.

Vår research ledet til én person med en tydelig lederrolle: Samfunnsdebattant og selverklært

familiehjelper Rune Fardal. Han er en kjent skikkelse for alle som har fulgt barnevernet de siste tjue

årene. Fardal har engasjert seg i et stort antall betente saker og er gjentatte ganger anklaget for

trakassering. I 2014 var han medlem av stortingspolitiker Ulf Lersteins kortlivede

rettssikkerhetsgruppe. Fardal har med andre ord selv søkt offentlighet.

VG fant det interessant å belyse Fardals virksomhet. Foreldre vender seg til Fardal når de fratas

omsorgen for sine barn. De stiller opp i Fardals Familiekanalen med håp om at publisitet kan bidra til

at de får barna tilbake. Det er forståelig at desperate mennesker tyr til desperate handlinger, men

resultatet er at mindreårige eksponeres med uoversiktlige og potensielt alvorlige

langtidskonsekvenser. I Fardals medieunivers er barns personvern ikke-eksisterende.

Dette er kjernen i den innklagede journalistikken. VG mener at vårt arbeid er grundig, presseetisk

forsvarlig og av stor betydning for barn. Det vil vi argumentere for i tilsvaret.



2.0 Minnelig ordning

VGs praksis er å invitere alle som klager oss inn for PFU til et møte. Hovedformålet er å løse saker i

minnelighet, men selv når dette synes lite realistisk, har møtene verdi. Redaksjonen kan lære noe av å

lytte til dem som har vært utsatt for kritisk omtale. Dessuten får klager mulighet til å legge frem sin

sak. Vi kan få oppklart misforståelser og avklare prinsipielle uenigheter.

Fardal takket ja til et slikt møte. Ettersom han er bosatt på Vestlandet, dekket VG reisekostnadene.

Premisset var at møtet ikke skulle tas opp eller strømmes. Dette av hensyn til tredjeperson. Vi

oppfattet møtet som saklig. Fardal la frem sine synspunkter og fastholdt at kritikken mot ham –

bortsett fra nonchalant økonomistyring – var grunnløs.

Det var ikke hensiktsmessig å fortsette dialogen om minnelig løsning. Fardals krav var en beklagelse

på VGs førsteside og en erstatning på én million kroner til sin kone. Pengeutbetalingen trengte ikke å

få offentlig oppmerksomhet. I tillegg etterspurte Fardal konsekvenser for enkeltjournalister. VG var

ikke beredt til å imøtekomme kravene.

2.1 Lukket behandling

Selv om møtet med Fardal var nyttig, har det bidratt til en tilleggsbelastning for flere av dem som

stilte opp i VG. Store deler av kommunikasjonen om PFU-klagen er publisert i Fardals kanaler. Han

gjennomførte en direktesending fra flyplassen på vei til møtet med VG. Fardal har kommet med

sterke beskyldninger om navngitte personer og oppfordret sine følgere til å kommentere. Dette har

medført ubehag for og ytterligere eksponering av kilder.

VG anerkjenner Fardals rett til å ta til motmæle. Men NPs generalsekretær har avgjort at saken skal

behandles lukket. I PFUs vedtekter heter det at dokumenter kan unntas offentlighet om åpenhet vil

være særlig belastende for tredjepart. Fra vår side understrekes betydningen av at klager ikke

publiserer saksdokumenter eller sprer informasjon fra PFUs behandling da dette kan ramme

personer uten reell mulighet til å forsvare seg i offentligheten.

3.0 Kontakten med klager

Det vil være en underdrivelse å beskrive kontakten med klager som komplisert. Allerede i november

2021 fikk Fardal kunnskap om at VG bedrev research. Han gikk da ut og advarte sine følgere. Lenge før

VG hadde publisert noe, rettet Fardal anklager mot både kilder og personer han antok bidro til vår

journalistikk.

Fardal offentliggjorde informasjon han fikk tilgang til i forbindelse med faktakontroll. Han ringte opp

en VG-journalist og stilte spørsmål om saken. Seansen ble strømmet i sosiale medier. Det er gjort

skjult opptak av en samtale mellom Fardal og journalistene. Alt dette har vanskeliggjort en normal

journalistisk arbeidsprosess.

Journalistene og Fardal hadde et fysisk møte der de gikk gjennom VGs opplysninger i sin helhet. Det

fant sted i Bergen den 1. september 2022 og varte i syv timer. Informasjonen Fardal ga har betydning

for den presseetiske vurderingen. Vi vil i tilsvaret referere til dette møtet og svarene vi fikk.



4.0 Den presseetiske vurderingen

Fardal mener VG har brutt 11 punkter i Vær Varsom-plakaten. Det er noe uklart hvor mange artikler

som omfattes av klagen. Fire saker er nevnt konkret, men i et vedlegg omtales ytterligere 14

nettpubliseringer. Videre skriver Fardal: «De tilsvarende artiklene i papirutgave blir klaget inn».

Det er umulig å svare fyllestgjørende på alle påstander om presseetiske brudd. Klagen oppfattes tidvis

som fragmentert med referanser til dommer fra Høyesterett og avgjørelse i EMD. Enkelte anklager

mot VG understøttes hverken av dokumentasjon eller argumentasjon. Det er derfor vanskelig å ta

stilling til substansen. Vi vil kommentere de påstandene vi mener er mest relevante.

4.1 Vær Varsom-plakatens punkt 3.2

En bokstavelig lesning av klagen tyder på at Fardal har funnet 38 brudd på kravet om kildekritikk og

opplysningskontroll. Vårt korte svar er at det ikke er dokumentert én eneste feil. Vi kommenterer de

fire påstandene Fardal særlig vektlegger:

￭ Omtale av eksponerte barn: Klager mener det ikke er grunnlag for å skrive at han har eksponert

over 100 sårbare barn. VG står inne både for tallet og beskrivelsen. Under vår research kom vi i dialog

med familier som hadde opplevd konsekvensene av at Fardal hadde eksponert dem. En forelder

fortalte at et barn begynte å skade seg selv etter innslag i Fardals TV-kanal. Det var slike vitnesbyrd

som fikk VG til å kartlegge omfanget av praksisen. Etter å ha skrapet nettsider, gjort en manuell

gjennomgang, og analysert alle videoer i Fardals kanaler fra og med 2016, laget vi et datasett.

Datasettet inneholder lenker til de aktuelle videoene, publiseringsdato, hvem som snakket, om barn

ble avbildet, og om sensitive opplysninger ble gitt. I noen tilfeller var det foreldre med flere barn som

ble intervjuet. Journalistene undersøkte om foreldre/omsorgspersoner som ble intervjuet var dømt

for vold eller overgrep mot barn. Vi rødmerket videoer av spesielt alvorlig karakter, for eksempel der

det ble delt opplysninger om overgrep, vold eller rusbruk.

Arbeidet ga oss en uttømmende liste over barna som var blitt eksponert de siste fem årene. Til

sammen var det over 100 individer. I videoene fremkommer blant annet opplysninger om pågående

barnevernssaker som i sin natur er sensitive. Graden av eksponering varierte. Det kan nevnes at

Fardal direktesendte en begravelse og beskrev metoder barn brukte for å begå selvmord.

Selv når mindreårige ble forsøkt anonymisert, var det så mange private opplysninger at involverte ble

gjenkjent. Flere barn ble identifisert gjennom sine foreldre. Vi fikk opplyst fra familier og

barnevernansatte at barn var redde for å bli gjenkjent av venner og skoleelever etter at Fardal hadde

omtalt dem. Flere barn ble ikke kontaktet før opplysninger om deres saker ble spredd på nettet. Både



barn og foreldre ble tagget og navngitt i kommentarfelt av folk som hadde gjenkjent dem i videoene.

Det er grunn til å minne om at Fardal når ut til tusenvis av mennesker gjennom sine kanaler.

Datasettet er naturligvis ikke publisert. Det inneholder svært sensitiv informasjon. For VG er det

avgjørende at vår journalistikk ikke skal medføre tilleggsbelastninger for dem som allerede er blitt

eksponert. Vi har derfor vært varsomme med å publisere detaljer som kan bidra til at noen finner de

aktuelle videoene på nettet. Omtalen av videoene har derfor vært av generell karakter.

Fardal fikk anledning til å imøtegå anklagene i september. Journalistene opplyste da om resultatet av

kartleggingen og ba ham kommentere at «det er godt over 100 barn som utleveres med opplysninger,

som barnevernsopplysninger, på dine kanaler». Fardal svarte da:

«Nei… De er en del av familiene som vil ha saken sin ut, og mange av disse barna vil også ha

saken sin ut. Og igjen så er ikke fokuset egentlig på å eksponere noen, men på å se hva barn

og familier blir utsatt for av barnevernet. Og da… hva skal jeg si, da er det vanskelig å ta for

seg på den måten å ta for seg problemene uten å egentlig gi det et ansikt…»

Her er vi ved sakens kjerne. Uenigheten dreier seg ikke om antallet barn eller om deres saker omtalt

av Fardal, men om denne eksponeringen er legitim og forsvarlig. Fardal står på at han ikke gjør noe

galt. Dette kommer tydelig frem i VGs artikler. Men VGs opplysninger er korrekte. Over hundre barn

er eksponert. De er sårbare. Noen er sikkert komfortable med at Fardal har belyst barnevernssakene,

men mange er det ikke. «Thea» er et godt eksempel.

«Thea» ble utlevert gjennom et intervju Fardal gjorde med foreldrene hennes. Med støtte fra Fardal

slo foreldrene fast at alt var bra i hjemmet. Realiteten var at «Thea» hadde blitt utsatt for vold av

faren. Etter at Fardals intervju ble publisert og delt, opplevde «Thea» at mange trodde på foreldrenes

versjon. Det var ødeleggende for henne. Under møtet i september beklaget Fardal til «Thea». Senere

snudde Fardal i sosiale medier og kom med anklager som eksponerte «Thea» ytterligere.

Det er ikke tvil om at VG og Fardal har ulike syn på konsekvensene av hans metoder. Vi anerkjenner

hans ønske om å belyse svakheter ved norsk barnevern, men Fardals påstand om at eksponeringen av

over 100 barn ikke har skjedd, er feil.

￭ «Martins» historie: Fardal har mange innsigelser til artikkelen om «Martin», som ble intervjuet om

sin barnevernssak av Fardal da han var 14 år og på rømmen. I denne omgang er det faktagrunnlaget vi

kommenterer, andre påstander om presseetiske brudd kommer vi tilbake til senere.

Det er i utgangspunktet ikke strid om de faktiske forhold, selv om Fardal mener «Martin» lyver. Det er

ikke tvil om at «Martin» ble intervjuet. Det er ikke uenighet om at opplysninger av privat karakter ble

offentliggjort, ei heller at 14-åringen stilte opp frivillig.

VG har gjort en omfattende jobb med å kontrollere at «Martins» opplysninger er korrekte. Hans

versjon samsvarer med den dokumentasjon som foreligger. Advokaten og to tidligere

omsorgspersoner bekrefter «Martins» versjon. De gangene VG beskriver hans opplevelser og

tolkninger, kommer det tydelig frem i teksten, for eksempel at «Martin» føler seg utnyttet.



Fardal skriver i sin klage at «Martin» umulig kan ha hatt inntrykk av at

intervjuet I Familiekanalen kunne føre til at han fikk flytte tilbake til

fosterforeldrene. Videre slår han på side 5 fast følgende: «Påstanden

om at «Martin» og fosterfar skal ha sendt meg melding til meg om at

de ønsket intervjuet tatt ned er åpenbart ikke sant.»

Her tror vi klager må huske feil. VG sitter nemlig med dokumentasjon

på at dette skjedde. «Martins» fosterfar sendte en melding til Fardal

der han krevde at «videoen slettes omgående!». Til høyre er deler av

meldingen. Navn er sladdet i tilfelle dette dokumentet offentliggjøres.

Som utvalget kan se, er det Rune Fardal som videresender meldingen

fra fosterfaren.

Videre følger en dialog der Fardal og 14-åringen diskuterer om

videoen bør slettes. Fardal mener at fosterfaren trues av barnevernet.

«Martin» responderer da at Fardal ikke skal slette videoen. Fardal

støtter dette. Han skriver at gutten er «tøff» og «med på å flytte

grenser samt avsløre hva dere utsettes for». Han gjentar så at

fosterfaren brukes for å «påvirke deg til å ta bort intervjuet».

I VGs artikkel uttaler «Martin» at motivasjonen hans for å gjøre intervjuet var «å vinne saken slik at

jeg kunne komme hjem». Fardal reagerer på dette. Han skriver i klagen: «Jeg har aldri gitt inntrykk av

at han skulle utlevere seg selv, vise sårbarhet for å øke sjansen i Fylkesnemnd. Filmen var jo aldri

tiltenkt noen Fylkesnemnd, kun til bruk i Familie Kanalen».

Den som leser meldingsloggen, kan forstå hvorfor
14-åringen trodde intervjuet kunne brukes som en
brekkstang i den pågående barnevernssaken. Fardal
skriver nemlig til «Martin» at advokaten hans kan bruke
filmen i barnevernssaken. I tillegg til den skriftlige
dialogen hadde Fardal og Martin flere muntlige samtaler.

￭ Økonomi og donasjoner: Fardal har flere innvendinger til VGs omtale av økonomiske forhold. I

utgangspunktet mener han temaet ikke er relevant. Videre mener han vår omtale er uriktig. VG vil

først påpeke at Fardal har en betydelig omsetning som følge av sitt virke som familiehjelper. Han har

anmodet følgerne om donasjoner, sendt ut fakturaer og bedt om penger via Vipps fra foreldre som

ønsker hjelp. Enkelte foreldre har sendt penger via Fardals kone.

Disse midlene er det få eller ingen spor av i offentlige registre. Fardal står uten inntekt og formue i

skattelistene. Da Fardal ble domfelt i 2016, skrev Bergen tingrett at bevisførselen har «vist en

manglende oversikt, kontroll og gjennomføring av de formelle krav som stilles til næringsdrivende»,

samt «sammenblanding mellom selskapene og tiltaltes privatøkonomi».



Med dette bakteppet var det relevant å undersøke Familiekanalens økonomi. Fardal nektet å dele

informasjon om pengene han mottar fra foreldre og støttespillere. Han har delt informasjon i egen

kanal, men da selektivt og ufullstendig. Faktisk.no og VG gjorde derfor en selvstendig gjennomgang av

kontoutskriftene Fardal selv sendte Lotteri- og stiftelsestilsynet i forbindelse med et tilsyn i 2019. VG

fikk innsyn i disse med hjemmel i offentlighetsloven.

Gjennomgangen viste at Fardal i 2019 mottok over en halv million kroner i donasjoner – summen av

alle innskudd der informasjonsteksten om overføringene var sladdet. Det var Fardal selv som opplyste

at disse postene var donasjoner. Da han oversendte kontoutskriftene til tilsynet, skrev Fardal dette i

følgebrevet:

«Av personverngrunner og fordi nettroll henter ut dokumenter i saken og bruker dem til
trakassering av personer på sosiale medier, er alle som har støttet Familiekanalen med
donasjoner sladdet».

VG tok kontakt med tilsynet og for å forsikre oss at ikke saksbehandlerne hadde sladdet flere

transaksjoner. Vi fikk da følgende svar:

«Vi har kun sladdet slik at det ikke var mulig å se igjennom Fardals forsøksvise sladding. Vi har

ikke sladdet noe utover dette. Det er kun personer som har gitt gaver/donasjoner til

Familiekanalen som er sladdet».

Under møtet i september ble Fardal forelagt papirutskrifter av kontoutskriftene. Han fant ingen feil og

bekreftet at han hadde sladdet donasjonene, samt at han hadde brukt midler fra donasjonskontoen

til privat bruk. På konkrete spørsmål om han hadde blandet egen og Familiekanalens økonomi, svarte

Fardal: «Jeg opplever det ikke sånn. Men at noe av det som kommer inn, brukes på meg, kall det

privat - det gjør jeg.»

At VG skal ha talt alle «innskudd» som donasjoner, slik Fardal hevder, er ikke riktig. Vår oversikt viser

at det til sammen ble satt inn 731 093 kroner fordelt på 1214 transaksjoner. 223 av disse, til sammen

190 040 kroner, var overføringer fra andre konti Fardal disponerte. I tillegg er det andre transaksjoner

som utgjør mindre summer, for eksempel innskudd av kontanter og tilbakebetalinger av kjøp. Ikke

noe av dette har VG regnet som donasjoner. Kun sladdede overføringer er talt med. Til sammen

dreier det seg om 506 981,98 i innskudd, fordelt på 967 sladdede transaksjoner.

Fardal benyttet midler fra donasjonskontoen til private utgifter som kommunale avgifter, dagligvarer,,

treningssenter og Netflix. Dette går frem av kontoutskriftene. Fardal har delvis forklart det private

forbruket med at han selv satte inn penger på kontoen. Det er riktig, og utgjør totalt 190 040 kroner.

Men Fardal har også tatt penger ut av kontoen og flyttet dem til en annen konto i eget navn. Dette

utgjør til sammen 207 811 kroner. Altså går dette mer eller mindre opp i opp.

Fardal skriver at VG ikke kjente til saldoen på kontoen ved starten av perioden. Det er ikke korrekt.

Månedlig saldo er ført inn på kontoutskriftene. Saldoen på kontoen var 7 556,23 den 31. desember

2018. Det var altså ikke nok midler på kontoen fra før til å dekke Fardals private regninger.



VG har gitt Fardal gjentatte muligheter til å kommentere omtalen av økonomien. Han har ikke

benyttet seg av sitatsjekk. VG ba ham oversende informasjon som kunne være relevant. Det har han

ikke gjort. Da Fardal i sosiale medier hevdet at VGs artikkel var feil, tok vi igjen kontakt med ham og

ba ham presisere hva som burde endres. For å gjøre dette enkelt, sendte vi ham kopi av hans egne

kontoutskrifter. Vår e-post ble åpnet gjentatte ganger, men aldri besvart.

￭ Advokatconsult: Fardal skriver det er feil at et advokatfirma sponset ham. Dette stusser vi over.

Fardal bekreftet selv at han hadde henvist klienter til Advokatconsult da vi intervjuet ham. Selskapet

har sponset en video der Fardal intervjuer en advokat og en kvinne som har søkt asyl i Polen etter en

konflikt med barnevernet. Videoen innledes med en plakat der det står «Program sponsered by

Advokatconsult, www.advokatconsult.com. Contact us for help in your case».

I intervjuet med VG bekreftet Fardal å ha fått dekket reiseutgifter av firmaet. Det foreligger et innlegg

på Facebook der Fardal uoppfordret skriver at firmaet har gjort en annen «reise mulig». VG har vært i

kontakt med flere tidligere ansatte ved Advokatconsult som har bekreftet samvirket mellom selskapet

og Fardal. Vi har nøyd oss med å omtale de forhold Fardal selv bekreftet.

4.2 Vær Varsom-plakatens punkt 4.14

Fardal har fått anledning til samtidig imøtegåelse. Det skjedde først og fremst i møtet den 1.

september. Da Fardal senere lot være å svare på henvendelser fra VG, benyttet vi uttalelser han ga til

sine følgere for å sikre at hans perspektiv kom frem i våre artikler.

VG tok kontakt med Fardal allerede den 10. august, over to måneder før publisering. Grunnet sakens

omfang og karakter tilbød vi Fardal et møte over to dager og var fleksible på tidspunkt. Fardal krevde

å filme og sende intervjuet direkte. Dette avviste VG. Under møtet ble Fardal forelagt all kritikk. Han

fikk tilbud om å lese gjennom artiklene før publisering. Fardal kunne ettersende dokumenter og ta

kontakt dersom han hadde supplerende opplysninger eller spørsmål.

VG sendte over sitater før publisering. Disse meldingene ble ikke besvart tross purringer. Vi opplevde

at Fardal prioriterte å angripe journalistene og kildene i sosiale medier fremfor å benytte sin rett til

samtidig imøtegåelse. Kontakten med Fardal var krevende ettersom han delte upublisert materiale på

nettet. Blant annet navnga og kritiserte Fardal en person han trodde var en av VGs kilder. Fardal

besvarte, med unntak av enkelte avvisninger, ingen av våre 25 tekstmeldinger i en periode på fem

måneder.

Vi ivaretok likevel Fardals rett til imøtegåelse for hver nye opplysning i sakskomplekset. For å sørge for

at hans versjon kom skikkelig frem, publiserte vi et eget intervju med Fardal samme kveld som den

første artikkelen. Dette intervjuet ble supplert med hans siste uttalelser på Facebook. Det kom frem

at Fardal mener VGs artikler er en «drittpakke» og at foreldre trenger hans kunnskap.

http://www.advokatconsult.com


4.3 Vær Varsom-plakatens punkt 4.15

Fardal svarte ikke på VGs spørsmål etter intervjuet i september, men sendte flere kronikker. Disse ble

publisert innen kort tid på nett og i papiravisen. Blant annet fikk Fardals første kronikk, «Ytringsfrihet

under angrep!», høy og langvarig plassering på VGs front. Tilsvarsretten er med andre ord oppfylt.

Det er ikke riktig at VG har nektet å ta inn Fardals tilsvar, men vi har gitt ham klar beskjed om at

tilsvarsretten ikke gir ham anledning til å skrive hva som helst. Blant annet sa vi nei til å publisere en

påstand om at en person hadde truet to barn med å begå selvmord. Vi lot ham heller ikke slippe til

med en opplysning om at «Martin» soner en dom for bildrap.

Vi minner om Varsom-plakatens formulering: «Ha som krav at tilsvaret er av rimelig omfang, holder

seg til saken og har en anstendig form». Om VG hadde publisert Fardals kronikker uredigert, ville vi

brutt flere punkter i Vær Varsom-plakaten. Det sentrale spørsmålet er om Fardal har hatt anledning til

å svare på alle anklager som er rettet mot ham. Det har han.

4.4 Vær Varsom-plakatens punkt 2.3
Fardal mener VG ikke har vært åpen om bakenforliggende forhold. Vi kan ikke se noen upubliserte
opplysninger som kan være relevante for publikums oppfatning av sakskomplekset, men vil knytte
noen kommentarer til omtalen av «Martins» rulleblad.

I artikkelen opplyser VG at «Martin» ble født inn i en familie med store rusproblemer. Vi skriver at han
har utøvd vold, tidlig havnet i en kriminell løpebane, og har en rekke dommer. Dette var relevant
informasjon. VG valgte bevisst ikke å spesifisere hva «Martin» er dømt for, blant annet at han har
sonet en dom for såkalt bildrap. Fardal mener dette svekker hans troverdighet. VG er ikke enig.

«Martin» var 14 år da Fardal intervjuet ham. Han hadde i likhet med mange andre barnevernsbarn
allerede store problemer med vold og rus. Dette skriver VG om. At «Martin» senere var skyld i en
bilulykke, har liten relevans for møtet med Fardal flere år tidligere. Om VG hadde omtalt den siste
dommen, ville det bidratt til å identifisere «Martin» for et større publikum enn nødvendig. Det ville
blitt en ytterligere belastning for en person som utelukkende har et ønske om å formidle hvordan
eksponeringen har påvirket ham. Som vi har vist til i tilsvarets punkt 4.1, har VG utøvd streng
faktakontroll i omtalen av «Martins» historie.

4.5 Vær Varsom-plakatens punkt 4.3
Mens Rune Fardal ikke ser noe kritikkverdig ved egen omtale av et tresifret barnevernssaker, søker

han beskyttelse i presseetikken når hans egen datter forteller hvordan hun opplevde det å bli ufrivillig

aktør i farens kamp mot norske myndigheter.

Vær Varsom-plakaten anmoder mediene om ikke å fremheve personlige forhold når dette er saken

uvedkommende. I de fleste tilfeller vil en betent barnefordelingssak falle inn under punktet. Men

Fardals konflikt med barnevernet er ikke denne saken uvedkommende. Konflikten var utgangspunktet

for hans engasjement. Fardal har flere ganger skrevet om saken på nettet, men ikke vært åpen om at

den såkalte «Kvam-saken» dreier seg om han og hans datter.

Datteren Hanne står frem i VG selv om det er en belastning for henne. Hun har levd med at detaljer

om hennes helse, forhold til foreldrene, og andre personlige forhold diskuteres på nettet – mot



hennes ønske. Vi mener det er rimelig at Hanne – som nå er en voksen kvinne – får fortelle sin

versjon av saken som har vært tema over år i flere artikler, videoer og innlegg i sosiale medier. Hanne

mener at hennes beretning kan være viktig for alle dem som benytter farens tjenester som

familiehjelper. Derfor tar hun belastningen med å åpne livet sitt. Det mener vi er prisverdig av henne.

VG har vist forståelse for at omtalen kan oppleves som belastende for Fardal. En rekke opplysninger

og situasjoner som kunne være relevante for leserne, ble derfor dempet eller ikke omtalt. Vi har lagt

oss på et nøkternt og saklig nivå i gjengivelsen av de faktiske forhold.

Hannes opplysninger understøttes av barnevernsdokumenter, som VG hadde innsyn i. Selv om sakens

faktum er klarlagt, er det alltid flere sider av en barnevernsak. Det var derfor viktig at Fardal fikk

kommentere uttalelsene fra Hanne. Han ble forelagt kritikken under møtet i september. I PFU-klagen

fastholder Fardal at datterens historie er usann. Disse synspunktene er tatt med i artikkelen. Fardal

opplyste i møtet med VG at han satt på bevis for at Hannes dokumenter var manipulert av offentlige

instanser. Han var imidlertid ikke villig til å dele disse med journalistene, men varslet at han heller ville

publisere materialet på nett sammen med sensitive bilder.

Det finnes argumenter mot å videreformidle Hannes uttalelser, men VG vil argumentere for at Fardals

datter er en relevant kilde når det rettes et kritisk søkelys på hans virke som barnevernsaktivist. Det

er en diskrepans mellom det bildet Fardal tegner av seg selv i møte med foreldre og offentligheten, og

den mannen Hanne opplevde at delte hennes helseopplysninger med sine følgere. Dette forsvarer en

publisering. Saken har klar offentlig interesse. For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at VG også

begrunnet vårt valg overfor leserne i selve artikkelen.

4.6 Vær Varsom-plakatens punkt 4.1
Det er fullt forståelig at Rune Fardal opplever omtalen som en belastning. Den har vært massiv. Men

VG har lagt vekt på saklighet i presentasjon og innhold slik Vær Varsom-plakaten krever. Når VGs

artikler skal vurderes, må det legges vekt på at Fardal er en samfunnsaktør. Han har i over tyve år

engasjert seg i barnevernssaker og søkt offentlighet. Mange norske lokalaviser har mindre

gjennomslag enn Fardal. Han bruker sine plattformer til å spre kontroversielle meninger om alt fra

norsk barnevern til vaksiner. I tillegg tar Fardal seg altså betalt for å bistå foreldre.

Mange av menneskene som søker bistand fra Fardal, befinner seg i desperate situasjoner. Fardal

opplyser selv om at han har hjulpet «hundrevis av familier og mennesker». Når omfanget er så stort,

sier det seg selv at den offentlige interessen er betydelig. Selv om et kritisk søkelys er rammende, må

pressen kunne belyse hvordan aktører som Fardal opererer overfor sårbare barn.

Fardal mener VG har tegnet et ensidig bilde. VG er enig i at journalistikken er kritisk, men positive

beskrivelser av Fardals arbeid, i tillegg til det han forteller om selv, er ikke utelatt. Balanse er ivaretatt

på flere måter. At det også finnes personer som har positive ytringer om arbeidet, kommer frem

allerede i vår første artikkel: Vi skriver også at enkelte foreldre føler at Fardal hjelper dem og tar deres

parti. Vi beskriver også hvordan foreldre opplever at Fardals eksponering kan gi dem gjennomslag.

I en annen artikkel forteller «Silje» om hvordan Fardal bisto henne, om hvor maktesløse foreldre kan

føle seg i møte med barnevernet – og om hvorfor bistand som Fardals oppleves som kjærkommen og



viktig. Senere publiserte vi også et debattinnlegg fra Gro Hillestad Thune, der hun omtaler Fardal som

en bidragsyter i arbeidet med å forbedre norsk barnevern.

5.0 Fontene-saken

I klagen trekker Fardal flere ganger paralleller til PFU-sak 238/21. Den er uten betydning for vår sak.

Fontene brøt presseskikk da fagbladet hevdet at Fardal hadde brukt grasrotmidler til eget forbruk.

Dette er ikke VGs fokus. Grasrotmidler er ikke nevnt i våre artikler. Vi har imidlertid lagt merke til at

PFU sin uttalelse slo fast dette: «PFU understreker at saken hadde offentlig interesse, og at klager som

aktiv samfunnsdebattant og aktivist måtte akseptere et kritisk søkelys på sin virksomhet».

6.0 Avslutning

Det er ikke mulig for VG å kommentere alle klagepunkter fra Fardal innenfor PFUs rammer for tilsvar.

Vi har lagt vekt på det vi mener er mest vesentlig. En rekke anklager blir dermed stående uimotsagt.

Det betyr ikke at VG erkjenner feil. Vi avviser alle påstander om brudd på Vær Varsom-plakaten.

PFU skal bedømme et tidkrevende og omfattende journalistisk arbeid. Etter vårt syn går artiklene til

kjernen av pressens samfunnsoppdrag. Det er grunn til å minne om noen av konsekvensene VGs

journalistikk allerede har fått: Minst syv videoer som har ligget ute på Fardals kanal i flere år, er

slettet. Enkelte av videoene viste barn ned mot 12 år. Diagnoser og medisinbruk ble omtalt.

Barneminister Kjersti Toppe har bedt Fardal om å slette videoer der barn eksponeres. Toppe sier at

barn må beskyttes bedre mot eksponering og varsler en rekke tiltak, blant annet gjennom mulige

lovendringer. Venstre la i januar 2023 frem et forslag om tiltak for å ivareta barns personvern. Også

Barneombudet har tatt til orde for en lov som beskytter barn bedre mot å bli utlevert. Vest

politidistrikt har iverksatt etterforskning og siktet Fardal. Samtidig har Datatilsynet åpnet sak.

Alt dette illustrerer nødvendigheten av et kritisk søkelys på Rune Fardals virksomhet. Selv om det har

vært vanskelig for ham å bli omtalt i VG, er det viktig å huske at denne sakens egentlige

hovedpersoner ikke er aktivistene eller de ansatte i barnevernet, men alle de mindreårige som er

eksponert og misbrukt. Det er grunn til å håpe at VGs journalistikk kan være til hjelp for dem.

VG har ikke brutt god presseskikk.

Gard Steiro

Ansvarlig redaktør, VG


